Tuesday 2 February 2010

Kemalangan

Dalam perjalanan pulang setelah mengajar kelas tambahan di sebuah rumah di Bangi, aku terlibat dengan satu kemalangan. Ketika itu hujan lebat. Penglihatan aku samar.

Tanpa aku sedari, ada pokok tumbang dan menghalang perjalanan kenderaan aku. Hendak aku berundur, aku kena tunggu kereta dibelakang berundur dahulu. Aku memberi lampu tinggi dan tidak disangka, ada insan malang yang cedera di sebalik pokok yang tumbang itu. Melambai lambai ke arah kereta aku dan yang lain.

Ketika itu tidak ada seorang pun yang sanggup keluar untuk memberi bantuan. Aku gagahkan diri keluar dan mengetuk tingkap kereta seorang wanita di sebelah kereta aku.

" akak, ada orang disebalik pokok yang tumbang itu, tengah cedera."

akak itu menjawab,

" akak nak pusing nak ikut jalan lain" terus tutup tingkap automatiknya dan terus beredar.

Aku yang sudah kebasahan kuyup terus beredar ke kereta lain untuk memohon bantuan.

" pak cik! ada orang cedera di sebalik pokok itu. Dia tak dapat bangun. Parah."

pakcik itu menjawab,

" ye ek. btul ke? cina? india? melayu?"

Aku terus terkesima mendengar pak cik itu berkata demikian. Dalam masa genting, dia masih sempat untuk memikirkan bangsa apakah dulu sebelum memberi bantuan.

Kereta semakin banyak dibelakang dan motor ada yang lalu lalang begitu saja. Nasib baik ada pasangan yang sanggup membasahkan diri juga untuk memberi bantuan bersama aku yang sudah macam ayam kebasahan. Pasangan tersebut menelefon ambulan dan aku memastikan insan malang tersebut tidak pengsan dan tidur.

Hujan berhenti dan manusia semakin ramai. Semua orang mengaku menyelamatkan insan malang itu. Dan disebalik kesesakan itu, aku mula beredar. Ambulan sampai dan dalam keadaan basah, aku balik ke rumah.

Dalam perjalanan pulang, aku terpikir. Bagaimanakah kalau aku yang cedera parah. Akan mati katak kah aku dan akan ada pula orang akan menyoalkan bangsa apakah aku sebelum memberi bantuan.

Aku sedih ada lagi rakyat Malaysia begini.

~

No comments:

Post a Comment