Saturday 6 February 2010

Sempurnanya Cinta Itu

Indahkah bercinta. Aku berfikir, kalau cinta itu indah kenapa ada yang sanggup mati untuk cinta, sakit untuk cinta dan merana untuk cinta. Kalau ia nya benar indah, kenapa mesti mati, sakit dan merana. Cinta itu buta dalam mengejar cinta yang sempurna.

Sebelum minggu ini berakhir, aku telah disoal oleh rakan sekerja aku.

"pernah bercinta tak?"

Aku jadi pitam bila disoal dengan soalan macam itu. Soalan itu adalah antara soalan maut selain daripada ditanya,

"bila nak kahwin?"

Dengan cepat aku memutar belitkan situasi supaya soalan itu tadi diabaikan. Tak tahu nak jawab macam mana. Tapi bila aku ingat balik, sempurnakah cinta itu jika ia nya hanya ditabur dengan rasa marah, cemburu dan dikaburi dengan duit.

Tak sanggup aku berhabisan duit semata mata mengejar cinta yang tak pasti. Biarlah cinta itu datang sendiri dan kalau benarlah insan itu ditakdirkan bersama aku, aku sanggup tunggu. Cinta tidak boleh dipaksa. Begitu juga kita sebagai manusia.

Manusia ditakdirkan berpasangan dan kita harus yakin, pasti ada insan yang sempurna untuk kita suatu hari nanti. Biar cinta itu lambat, asal selamat. Selain daripada itu, aku dikelilingi oleh semua insan yang mementingkan kerjaya dan ia nya sedikit sebanyak mempengaruhi aku dalam mencari cinta. Kerjaya itu pertama dan cinta itu adalah seterusnya dan seterusnya juga.

Mata semakin rapat. Baik aku tidur, sebab besok aku nak pergi ke Gereja untuk menemui cinta sejati dan sempurna. Cinta kepada Tuhan. Sempurnanya cinta itu.

~

No comments:

Post a Comment